Geen categorie

Rouw verwerken

Een dierbare verliezen is een van de moeilijkste dingen die we meemaken tijdens ons leven. De dood hoort bij het leven maar het zal nooit een gemakkelijk aspect zijn. Zeker wanneer we iemand verliezen die heel dicht bij ons stond en het onverwacht gebeurde dan kan dit een klap zijn die ons in een diep en langrouwproces stort. Rouwen is een belangrijk proces om een verlies op een gezonde manier te verwerken. Wanneer je niet rouwt of gevoelens wegdrukt kan dit tot destructieve gewoontes leiden. Daarom bespreken we in dit artikel een aantal tips om op de juiste manier te rouwen. Rouwen ontstaat trouwens niet alleen bij een overleden persoon maar ook bij andere verlieservaringen. Denk bijvoorbeeld aan het einde van een relatie, het verliezen van een baan of ernstig ziek worden.

Hoe ziet het rouwproces eruit

Er wordt nog weleens gesproken over de vijf stappen van het rouwproces maar het is belangrijk om te weten dat dit geen lineair proces is. De ene dag kun je je redelijk goed voelen en een dag later kun je weer in een diep dal zitten. Het verschilt ook per persoon hoe snel dit verlies verwerkt wordt. Er zijn verschillende symptomen die je kunt hebben tijdens een rouwproces, van somberheid en verdriet tot boosheid, schuldgevoelens, vermoeidheid en een verminderde eetlust.

Praat erover

Het kan ontzettend fijn zijn om met mensen te praten over je gevoel en het verlies. Dit kan met naasten zoals vrienden, familie of lotgenoten. Maar als het nodig is kun je ook met anderen erover praten. Denk bijvoorbeeld aan een psycholoog, of als je zeer spiritueel bent ingesteld, met helderzienden.

Neem de tijd

Het is belangrijk om jezelf de tijd te gunnen om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin van het rouwproces niet goed weet hoe je om moet gaan met het verlies. Bij een zwaar onverwacht verlies kan het verdriet blijvend zijn maar je leert er wel steeds beter mee om te gaan en je leven weer op te pakken.

Blijf in contact en ga de deur uit

Het is logisch dat je tijd voor jezelf nodig hebt om te rouwen maar het kan gevaarlijk zijn om jezelf te lang en continue te isoleren. Blijf daarom contact zoeken met vrienden en familie. Ga ook regelmatig bewegen, bijvoorbeeld door een stuk te gaan fietsen of een eind te gaan wandelen. Flink bewegen is niet alleen goed voor de fysieke gezondheid maar ook voor de mentale welgesteldheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *